Okategorierat

Sockerfria chokladbollar

Nu har vi testat att göra chokladbollar här hemma, jag ger er ingredienserna sen får ni mixa ihop allt och provsmaka er fram för att nå den smak ni gillar. Det är riktigt svårt att tillsätta rätt mängd sötströ, blir det för mycket så tycker jag att det inte går att äta. Jag använde 1 tsk sötströ i mina chokladbollar.

Osaltat smör, Nick’s chocodrink pulver, havregryn och sötströ.

Lycka till!



Okategorierat

Stark mage- tre övningar

I torsdags körde jag ett riktigt bra magpass! Nu efter graviditeten så fokuserar jag på att bygga upp min inre magstyrka väldigt mycket. Om jag blickar tillbaka till tiden innan jag var gravid så körde jag väldigt lite fokus på de inre magmusklerna, mest de yttre, raka och snedda. Nu har det blivit ändring på det.

Här har ni tre övningar som ni kan testa, försök att knip bäcken samtidigt som ni gör övningarna, det är bara att plus. Att knipa är något alla borde göra mer!

Hältouch- Ligg på rygg, ta upp benen med fötterna i marken. Ligg nu ner och nudda hälen med toppen av fingrarna. Om du vill ha mer effekt så flytta fötterna längre ner. Här ska du känna en aktivering i magen.

Cykeln- Här kommer vi verkligen känna att det bränner! Nu fokuserar vi på att köra långsamt och att inte stressa. -Ligg ner på rygg och ta upp benen i 90 grader. Lägg händerna i svanken och gå sakta ner med ett ben medans ena benet är kvar i 90 grader. Upprepa detta sakta upp och ner. Om magen inte klarar av detta så har ni fötterna i golvet istället för i 90 grader och drar ena foten längst golvet sakta upp och ner. Hur reagerar din mage på den här aktiveringen?

Tryck&knip- Bäckenbotten är väldigt viktigt att aktivera, här ska vi aktivera magen och bäcken samtidigt. Ställ dig på knäna och lägg handflatorna på en bänk,stol eller soffa(något som står stabilt). För att aktivera magen och bäcken så ska ni spänna bäckenbotten samtidigt som ni trycker handflatorna mot “bänken”. Klarar du av att stå i 10 sekunder? Upprepa detta och testa dig själv, känner du någon aktivering?



Paulina Brodd

Nyttiga pannkakor

Hur gör ni era pannkakor? Jag brukar äta pannkakor till mellanmål ibland men då gör jag på mitt sett, det ska vara enkelt och gå fort!

På den här bilden ser ni fyra stekta äggvitor med fyra klickar keso och sylt(lättsockrad från Coop). Man kan även mosa frysta bär till detta men idag hade jag inte tid så då blev det lättsockrad.

Att hålla en balanserad och hälsosam kost innebär inte att man ska ta bort allt i vardagen. Jag äter sällan sylt och de gånger jag gör det så njuter jag extra mycket! Man får välja vad man vill äta, en bra regel som jag tycker är toppenbra är att om man ska äta onyttigt så ska man bara äta de saker man verkligen tycker om!



Okategorierat

Motivation

Livet handlar inte om att jämföra sig med andra hela tiden, livet handlar om att vara den bästa versionen av sig själv.

Vissa dagar vill man inte kliva upp ur sängen, andra dagar flyger man ur sängen. En fråga jag tycker att alla borde ställa sig och ta redan på är: Vad får dig att kliva upp ur sängen, vad gör dig motiverad?

Om du inte har något svar på den här frågan så är det verkligen något att sätta dig ner med och försöka komma på något som motiverar en själv.

Jag blir motiverad av mycket saker i vardagen, media påverkar oss väldigt mycket tyvärr men det kan samtidigt få en och annan ur soffan till gymmet.

För mig så är det mina uppsatta mål som motiverar mig till att träna och att äta den kost jag äter. När jag väljer att undvika onyttigheter så gör jag det för att jag då ser mitt mål framför mig och verkligen går in till 110% för att nå det. Egentligen så är det dumt att säga att man går in för att nå ett mål bara, när jag har nått mitt mål så sätter jag upp ett nytt. Att träna och äta rätt är ingen diet eller liknade, det är en livsstil jag väljer.

För 18år sedan blev jag vegetarian, jag var bara 6år gammal. Många som har fått veta om att jag blev vegetarian så ung blir chockade samtidigt också väldigt imponerade. Det är svårt för en vuxen människa att vara vegetarian, hur kan då ett barn klara detta? Jo, jag hade en mamma som också var vegetarian, jag fick äta kött och vegetarisk mat hemma. Jag valde den vegetariska maten och så blev min livsstil. Vegetarisk mat är hälsosam, dödar inga djur och framför allt så mår min kropp bra varje dag. Man kan ju undra varför jag inte börjat äta kött 18 år senare men där är vi igen, vad gör dig motiverad? Jag blir motiverad av att se resultat i träningen, må bra genom kosten och vill alltid ha gott samvete i livet!



Paulina Brodd

Vila eller fokus?

Vad kör man för muskelgrupp när man kört igenom hela kroppen? Tar ni vila eller kör ni ett extra pass och fokuserar på något speciellt?

Jag känner att jag verkligen vill fokusera på sätesmusklerna. Under graviditet så åkte rumpan ner i marken känns det som, den trycktes ner. Jag kör idag träning 6 dagar i veckan där 2:a och 6:e dagen består av att träna ben och rumpa. Nu ska min rumpa bli stark igen och fylligare det är mitt mål!



Kost och Recept Paulina Brodd

Balans i kosten

Att ta sig mot sitt mål är en lång resa , för mig gäller det att hitta en balans i livet. Jag tränar och äter massor för att bli starkare, jag kämpar för att uppnå rätt protein % varje dag. Jag är vegetarian sedan 18år tillbaka, genom tillskott och noggrann kost så får jag i mig mycket protein!För mig är det viktigt att man skiljer på vitt socker och fruktsocker. Vitt socker försöker jag utesluta helt, till min hjälp har jag en app som ser hur många % socker min dagliga kost innehåller och då kan jag ta bort det som bidrar till ökad socker %( det jag vet är vitt socker). Innan jag började hålla koll på min kost så låg mitt protein intag på 50g/dag, inte konstigt att jag inte bygger några muskler. Någonstans visste jag självklart detta men min kropp var ständigt mätt så jag åt inte mera.Nu idag så ligger mitt proteinintag på 170g/dag. Jag har börjat äta ärtprotienshakes, keso till maten, sojabönor till maten, ägg till frukost, quinoa till maten, valfri veggoprodukt.Jag är så glad över att jag har hittat en balans i mitt liv! När jag är sugen på något sött så tillåter jag mig att äta vad jag vill men har en REGEL! Alltid en proteinshake innan något ”gott” för då minskar oftast mitt sötsug och jag får en mättande känsla. Tips på gott inför helgen👉🏻Fyll ett glas med proteinpudding, frukter och toppa med granatäpple✨🍎Ha en superfin helg!❤️



Paulina Brodd

För att få resultat

Oftast så sätter jag skyhöga mål, på vägen dit så brukar jag sätta delmål som tar mig till mitt mål. Nu har jag ett mål, jag vill få mina muskler att öka. Jag måste äta mer mat och träna rätt. Det finns många kunniga där ute som kan leverera ett toppenschema till mig MEN hur vet jag att just det schemat jag får med just dom övningarna tar mig till mitt mål?

Alla övningar passar inte alla, vi är alla olika så för att uppnå det resultat man själv vill nå till så krävs det att man testar sig fram.

För fem veckor sedan skrev jag ner mina kroppsmått. Idag har jag mätt nya mått och jämfört med resultaten för fem veckor sedan. När jag kört på nu under dessa veckor så har jag fått en ökad muskelmassa men min rumpa är densamma…

Jag vet att träning tar tid men jag känner bara Whaat?! Varför ser jag inga resultat på rumpan…

Det är därför det är så bra att mätta kroppsmåtten, att man jämför. Om man jämför så får du en bra bild över hur din kropp reagerar och om ditt träningsupplägg fungerar.

I mitt fall så måste jag ta tyngre vikter och ändra upplägg kring mina rumpövningar. Jag klagar inte, nej jag är stolt över mig själv som kommit tillbaka efter en förlossning och graviditet så jag får ha i åtanke att jag inte är lika stark direkt.

Jag vet att jag varit lite i min comfort zone, då menar jag att jag kört samma vikter och samma övningar men jag har inte velat köra på för hårt direkt när jag kommit från livets största maratonlopp(förlossningen)

Nu inför kommande vecka ska vi ändra om och köra tyngre så att min rumpa levererar lite resultat.

Lägger upp lite rumpövningar snart så håll utkik!



Paulina Brodd

Nytt STARK MAMMA THE EVENT! 23/2

Nu hålls Stark mamma the event nr 2 på Sankt Jörgen den 23/2!

Info taget från Sankt Jörgen Parks hemsida

När: Fredagen 23 februari

Tid: Dagen startar kl. 10:00 och beräknas hålla på fram till 14:00

Innehåll:

– Inspirationsföreläsning med Inger Halldin om att boosta din självkänsla, en timme full av skratt, igenkänning och reflektioner som du tar med dig under lång tid framöver!

– Workshop med Yessica Ståhlbalck med tips på övningsupplägg för att stärka kroppen på rätt sätt samt motverka smärta (kom gärna träningsklädd)

– Workshop inom 3D-träning den senaste träningstrenden med Joel Wästgårds på Procedos plattform 9

– Goodiebag till alla deltagare fylld av mamma-produkter från våra samarbetspartners (värde 900 kr)

– Vi bjuder på en lättare hälsosam lunch (smoothie, macka och rawfoodboll)

vid kostavvikelser kontakta: Yessica.stahlbalck@sanktjorgenpark.se

Jag hoppas att vi ses där!

BOKA DIN PLATS HÄR!



Paulina Brodd

Fredagspass vecka 5

Startade dagen med ett träningspass som innehåll en massa goa rumpövningar, nu är baksida lår klart för den här veckan! För mig är det viktigt att träna varje muskel nogrannt, varför ska man stressa sig igenom träningen?

Imorgon ska jag upp 05:45, jag åker till gymmet och ska träna innan min sambo börjar arbeta. Jag har hittat en rutin, för oss och för mig så fungerar det att vakna så tidigt för att träna.

Nu slog det mig idag att jag borde dela med mig av mina upplägg, jag hoppas att jag kan inspirera er genom detta. Har ni några frågor så är det bara att höra av er!

Fredag 06:30

Uppvärmning: Crosstrainer 10min (det handlar här om att bli varm i kroppen inför styrketräninen)

STYRKA

Framsida lår:

Utfall bakåt med boll 10kg

Benspark i maskin

Utfallssteg åt sidan

Utfall med hantlar

(Alla utfall görs på 3D-matta)

Axlar:

Facepulls

Axelpress

Sidolyft

Front side lift

Arnold pressar

Biceps:

Biceps curls smalt grepp

Biceps curls brett grepp

Rep

Biceps med armstöd i maskin

HA EN FIN HELG!



Paulina Brodd

Konditionsträning

Intervallträning är väldigt tråkigt, samma sak hela tiden och man blir bara tröttare och tröttare. Känslan i kroppen när man är klar är dock helt fantastisk🌟 Man kan köra intervaller på massa olika sätt men jag körde löpbandet, ville bara komma igång fort. Mitt mål med min intervallträning är att få bättre kondition!

Har ni några bra tips på konditionsträning? TIPSA😍👏✨