BLOGGMENY
Kost och ReceptPaulina Brodd

Fiberrik kost glöms bort

Jag tycker att vi pratar väldigt mycket om protein idag och väljer därför att ta upp hur viktigt det är med fibrer. 

Varje dag äter jag något med fibrer för att min mage ska må så bra som möjligt. Jag har inga problem med magen men jag vet att fibrer är bra för magen. Fibrer är kolhydrater som inte bryts ner vid matsmältningen utan når tjocktarmen. För att tarmarna ska fungera bra så är fiberrik kost och mycket vatten väldigt viktigt, A & O.

När du äter fibrer då blir du mättare snabbare. Fiberrik mat bidrar till att hålla blodsockernivåerna låga bl.a. Vuxna behöver cirka 25-35 gram fibrer per dag enligt Livsmedelsverket.

Var kan jag hitta fibrer?  Jag ska ge exempel på vad jag äter som innehåller fibrer.

Havregrynsgröt, fullkornsprodukter,  knäckebröd, morötter, bär, broccoli osv.

Tänk på att inkludera fibrer i er kost, testa att äta havregrynsgröt, knäckebröd, frukt och gör gärna en smoothie på bär. Jag brukar ta hallon, havregryn, vatten och kvarg! Det är supersmart att använda havregryn i sin smoothie den blir mer mättande.

Annons

Lämna en kommentar